Kuidas ma olen selline nagu ma olen?
Me oleme mõjutatud väga paljudest asjadest. Näiteks avaldab meile mõju meie rahvus, sugu, sotsiaalne staatus, religioon ja muud seesugused tegurid. Me oleme nende tegurite suhtes kaunis passiivsed, me lihtsalt sünnime sellesse keskkonda ja need panevad meid teatud viisil tegutsema. Hiljem saame muuta neid "kaasasündinud kalduvusi" vastavalt oma elus ettetulevatele sündmustele.
Meie huvid ja tunnetest kantud tungid viivad meid teatud tüüpi olukordadesse. Meie elu on suuresti määratletud ja piiratud meie "Sõltuvuslikkuse" poolt. Aga.
Isegi siis, kui meid mõjutavad välised tegurid, oleme meie see, kes reageerib. kes vastab nendele välistele mõjutustele. Meie ise loome oma Sõltuvuslikkuse.
Isegi siis, kui näib, et me ei tee absoluutselt mitte
midagi, tegutseme me siiski — me mõtleme, võtame vastu imepisikesi
ebateadlikke otsusi. Ühe tunni vältel teeme me sadu üliväikeseid liigutusi
ja vastame oma ümbruskonnale loendamatute mõtete ja tunnetega. Enamus neist
tunduvad eraldi vaadates tähtsusetud. Kuid nad toimivad kõik üheskoos: nii
nagu nevad voolused moodustavad jõe, nii tekib ka jõud, mis tõukab meid
teatud suunda — vähemalt mõneks ajaks. Budism väidab, et niikaua kuni me
sellest voolust välja ei murra, ei lõpe kunagi meie sõltuvuslik olemine: me
oleme igavesti sunnitud muutuma ‘selle olemasolu korral tolleks’.
Ometi on võimalik muuta meid haaranud tegevuste suunda.
Kui tahame, saame endas välja arendada võime täielikult läbi murda
kõikidest piirangutest. Budismi järgi on võimalik väljuda kogu
Sõltuvuslikkuse ahelast. Lõppkokkuvõttes seda vaimse arengu all
mõeldaksegi: vabaneda igasugusest iseenda poolt kaelamääritud piirangutest.
Vaimse pürgimuse kõrgeim aste on sõltumatu ehk virgunud meel ehk Budasus. Me
hakkame nägema Budasuse esimest kuma tänu intuitsiooni vilksatustele, hakkame
taipama, et me ei ole selles muutumise protsessis midagi eraldiseisvat: et me
oleme see vool, ei midagi rohkemat ega vähemat. See arusaam vabastab meid isekast
püüust teha asju ‘enda omaks’. Selles peitub vähemalt mingisugunegi vastus
eespool püstitatud küsimusele: kes ma olen? Võib öelda, et me koosneme
tegevuse ise-teisenevast-voolust, mida võime igal ajahetkel suunata kas
positiivses või negatiivses suunas.
Kuigi esineb tohutult lahkuminevaid arvamusi
valikuvabaduse määra suhtes, peab eelpool öeldu paika kõikide elavate
olendite kohta. Ühes budistlikus tekstis on olemist kirjeldatud
kujutluspildina, kus värvilise valguse loendamatud kiired läbivad üksteist
risti-rästi. Maailmaruumis osalevad kõik olendid, nad on see maailmaruum, mis
koosneb voolustest ja vastuvoolustest, mida loob nende tegevus, samaaegselt
mõjudes ja olles mõjutatud.
Teoreetiliselt on kaunis kerge mõista, et kõik muutub,
kõik on püsi- matu, ajalik. Kuid oma enda elus on seda tõsiasja väga raske
heaks kiita. Meie tunded sõdivad selle mõtte vastu. Vastuseis püsimatusele
on peamiseks põhjuseks, miks elu tihti nii palju pettumusi valmistab. Me kaldume lootma, et asjad püsivad just
sellisena nagu nad praegu on. Me ei taha, et asjad, millest me rõõmu
tunneme, saaksid otsa või koguni mingilgi moel muutuksid. Kuid seda nad just
nimelt teevad. Kui ootused on ebarealistlikud, on frustratsioon
möödapääsmatu. Kui asjad muutuvad, tunneme ebakindlust, solvumist, viha,
kibestumist, oleme küünilised.
Niisugused reageeringud tekitavad valu ja loovad veel
paremad tingimused valuks. Viha, mida me kogeme, ei tee midagi selle valu
parandamiseks (õigupoolest teeb asja ainult halvemaks).
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar