Aktuaalne kaamera

laupäev, 14. jaanuar 2017

Magama peab (konspekt)


Ma ei söö ja ma ei maga,
enneaegselt prillid saan –
istun ainult laua taga,
ees on arvutiekraan.

Justkui oleks kogu aja
jala küljes kaalupomm.
Tõusen vaid, kui poest on vaja
tuua mõni CD-ROM.

Juuksed mul ei tunne kammi,
peeglissegi harva kaen.
Oh, mis põnevat programmi
võrgust praegu alla laen!

Õhinal ma klahve togin,
hiiregagi krapsates.
Kõikjale end sisse login,
salainfot napsates.

Seda praegu ma ei taipa,
et on eluviisis vead.
Varsti aga samblavaipa
tunnen seljal tõstmas pead.


Ma ei söö ja ma ei maga,
enneaegselt prillid saan –
istun ainult laua taga,
ees on arvutiekraan.

Magamine on vajalik mäluks ja õppimiseks. Inimese käitumine sõltub magamisest. Magamisel on raviv efekt. Lapsed magavad 8 tundi. Täiskasvanud peaksid magama vähemalt 7 tundi. Ainevahetus muutub, kui oled magamata. Stressi vastand on magamine.
Une ajal toimub koristamine ajus, eriti REM une faasis. Kas uni on kontakt jumalaga ? Ei, see on koristus, päeva jooksul tekkind laga ära viimine.
Loomadel on REM une osa väiksem, miks inimesel on suurem? Sest inimesel on rohkem sotsiaalseid kontakte ja see on ajule kulukas. Kui näed halba und, on sul raskeid stresse vähem, nii on teadlased kindlaks teinud. Kliinilist depressiooni on vähem inimesel, kelle aju öösel näeb koledaid unesid. Uni on õppimise koht. Uni on kasulik. On elamise osa.
Kuidas peaks magama? Selleks tuleb aega võtta. Absoluutne miinimum on 7 tundi.
Õigel ajal tuleb magama minna. Samal ajal alati. Aken, millal me magama jääme, kujuneb välja suhteliselt  kiiresti. 1 tund vähem magada viis päeva järjest võrdub sellega nagu oleksid alkoholi tarbinud. Või midagi veel hullemat.
Hoolitsege selle eest, et oleks jõudu magama jääda. See tähendab vältida enda üleväsitamist, erutamast õhtuti. See tähendab, et ei mingeid krimifilme õhtuti. See tähendab - ekraanid ja arvutid magamistoast välja. Silma retseptorid saavad aru, et on päev, kui on arvutiekraanilt tulev valgus.

Kommentaare ei ole: